piątek, 17 czerwca 2022

Filmowo polecajkowo

 


Kocham oglądać filmy, ale niestety brakuje mi czasu. Często gdy jest weekend pojawia sie to samo postanowienie: tym razem napewno uda mi się zobaczyć jakiś fajny film. Niestety najczęściej kończy sie na postanowieniu. Tym razem niestety nie mogę żadnego tytułu tutaj podać który widziałam od ostatniego postu z serii; "Filmowo". Jako że szukam dobych tytułów, nie koniecznie nowych produkcji, dziś postanowiłam od siebie coś polecić. Na koniec poszukam tytułów które poleciły mi inne osoby, zapraszam:

Ojciec/ The Father 


reżyseria Florian Zeller 

scenariusz Florian Zeller / Christopher Hampton 

gatunek Dramat 

produkcja Francja / Wielka Brytania


W czasach Instagrama gdzie wszystko jest piękne, wyidealizowane, tym bardziej nie ma miejsca na temat jesieni życia. Kult młodości, piękna i intelektu ma sie świetnie. Odkąd sięgam pamiecią temat starości nie cieszy sie szczególnym zainteresowaniem. Mnie do obejrzenia tego filmu skusił jeden z ulubionych aktorów. Sir Anthony Hopkins wciela się w rolę tytułowego ojca którego wiek i sprawy z tym związane jest tematem filmu. To co zobaczyłam pomogło mi lepiej zrozumieć osobę starszą, w tej historii może odnaleźć się każdy kto ma w domu (ale nie tylko) osobę starszą. Rodzina i jej członkowie, sposób w jaki są w tym otoczeniu...a wszystko to kręci się w okół ojca. Temat trudny, ładnie "podany" - to jest zdjęcia przyjemne, muzyka... wszystko gustowne, czyste w ręcz sterylne... sposób w jaki główny bohater ma pościelone łóżko... to tak jakby w hotelu... kuchnia, kolory...

Angel - A


reżyseria: Luc Besson
scenariusz: Luc Besson
gatunek: Dramat / Fantasy / Komedia
produkcja: Francja




André Moussah to człowiek któremu życie sie zawaliło, desperat nie radzi sobie z nadmiarem problemów wiec pewnego dnia staje na krawędzi mostu, obok stoi piękna kobieta o figurze modelki. André widzi jak kobieta skacze, skacze i on na ratunek. Trzeba przyznać że niecodzienny początek naprawdę niezwykłej znajomości. 
Film jest utrzymany w tonacji czarno białej, nie ma tutaj innych kolorów, obraz wymowniejszy ustępuje tutaj jakby miejsca temu co sie dzieje, jest to film psychologiczny. Nie chcę za dużo pisać by nie zdradzać... dodam tyle że jest to produkcja która mimo ciężkiego tragicznego tematu została opowiedziana z żartem, ciepłem i miłością! Fantasy to nie jest mój gatunek, jednak zachęciła mnie do tego filmu opinia osoby która ten film widziała bardzo dużo razy, ja widziałam raz i wiem że jeszcze wrócę do oglądania tego filmu kolejny a może i kolejny raz.... świetny klimat, muzyka, gra aktorska oraz przekaz...

Ukojenie / Solace (2015)

reżyseria: Afonso Poyart
scenariusz: Sean Bailey / Ted Griffin
gatunek: Thriller
produkcja: USA


dr John Clancy ( Anthony Hopkins) jest lekarzem obdarzonym niesamowitym darem, dla tego Agent FBI, Joe Merriweather (Jeffrey Dean Morgan) prosi go o pomoc przy schwytaniu nieuchwytnego mordercy. Film porusza trudne tematy, pojawiają się pytania. 
Cały film bardzo mi się spodobał począwszy od muzyki, gry aktorskiej fabuły oraz właśnie prowokacji do zatrzymania się nad pewnymi pytaniami. "Ukojenie" to świetny film, dawno nie widziałam tak dobrego! Polecam

Bogowie Szczęścia / Seven Lucky Gods (2014)

reżyseria: Jamil Dehlavi
scenariusz: Jamil Dehlavi
gatunek: Thriller
produkcja: Wielka Brytania / Albania

Mehmet jest nie legalnym emigrantem. Splot wydarzeń sprawia że staje na drodze różnych osób, ponoć nic nie dzieje sie bez przyczyny. Ludzie sie łączą... Mehmet zmienia życie osób na zawsze.

Film zrobił na mnie ogromne wrażenie, bardzo psyhologiczny obraz ukazujący relacje, sporo myślałam o tym co zobaczyłam a było to nie łatwe. Obraz nagordzony na  KANADYJSKI MFF: nagroda Festiwalowa - Najlepszy film fabularny Jamil Dehlavi

TINA / What's Love Got to Do with It 1993

reżyseria: Brian Gibson
scenariusz: Kate Lanier
gatunek: Biograficzny / Dramat / Muzyczny
produkcja: USA


"Lotos wyrasta z błota, im głębsze błoto tym piękniej kwitnie kwiat lotosu. - myśl tę wyraża buddyjska mantra". Tak zaczyna sie film na podstawie powieści: "I Tina" autorstwa Tiny Turner i Kurta Lodera. Film biograficzny o porzuconej dziewczynce która została dostrzeżona.... brzmi jak bajka, ale jest to też głęboki dramat kobiety uwikłanej w związek toksyczny, czyli taki który najtrudniej zakończyć. Warto docenić też obecne czasy gdzie na wyciągniecie ręki mamy różne materiały dotyczące przemocy, wiedza z tego zakresu jest w świadomości coraz większej liczby kobiet. Mimo że film stary to pewnie będzie gratką dla fanów światowej sławy gwiazdy której nie trzeba nikomu przedstawiać. 

Elle (2016)


reżyseria: Paul Verhoeven
scenariusz: David Birke
gatunek: Thriller
produkcja; Belgia / Francja / Niemcy


Michèle Leblanc to prawdziwa twarda, niekoniecznie miła rozwódka, twarda szefowa, złośliwa córka co sprawia że pewne sytuacja są okraszone specyficznym humorem - ja bardzo doceniam, czasem postawa Michèle jest oburzająca. Z jednej strony można usprawiedliwiać ją tym że jest córką seryjnego mordercy który od lat odsiaduje wyrok ale mimo wszystko jej zachowanie... jest ekscentryczną dojrzałą panią mieszkającą z kotem.... Film rozpoczyna się tym że bohaterka zostaje zgwałcona, jako twarda babka nie płacze a wykonuje badania (tutaj plus dla scenarzysty który pokazuje że warto sie badać!), pracuje i prowadzi prywatne śledztwo oraz stara sie zabezpieczyć by czuć sie bezpieczniejszą.
Jak dla mnie jest to bardzo specyficzny film o relacjach i to niestety nie są cukierkowe kontakty, a przecież to bliscy sobie ludzie....Film wzbudził we mnie pewną dozę współczucia...
Film wywołał u mnie sporo emocji: jest dreszczyk, jest śmiech

7 Uczuć

reżyseria: Marek Koterski
scenariusz: Marek Koterski
gatunek: Dramat / Komedia

7 Uczuć w reżyserii Marka Koterskiego to świetny film dotykający poważnego problemu. Plejada dobrych aktorów: Figura, Dorociński, Chyra.... dotykający a jednocześnie oparty na niebanalnym pomyśle. W pięknym wizualnie obrazie widzimy sporo alegorii dotykających problemu bardzo głęboko. Jest śmiech ale i smutek. Mimo ładnych zdjęć, dobrego pokazania problemu wnikliwego zagłębienia się w meandry które dotyczą wielu osób nie był to przyjemny film, ale bardzo dobry, polecam.

Fuga (2018)

 Thriller Psychologiczny 

reżyseriaAgnieszka Smoczyńska 
scenariuszGabriela Muskała 
produkcjaCzechy Polska Słowacja



Fuga (fuga dysocjacyjna, ucieczka histeryczna) – dysocjacyjne zaburzenie nerwicowe, polegające na ucieczce z dotychczasowej sytuacji, prawie zawsze nieprzyjemnej. Może objawiać się np. zmianą pracy zawodowej, albo daleką podróżą. Osoby w stanie fugi mają całkowitą amnezję wsteczną (sprawiają wrażenie nieświadomych własnej przeszłości), a po powrocie do "poprzedniej tożsamości" nie potrafią przypomnieć sobie okresu fugi.Źródło

Pojawia sie kobieta która jest zagadką: kim jest, skąd pochodzi nie wiadomo nic. Dzięki programowi telewizyjnemu odnajduje sie jej rodzina. początkowo miałam pewne wątpliwości czy ona udaje czy naprawdę gra... Słyszałam wiele bardzo pozytywnych opinii na temat tego filmu.
Fuga wielokrotnie nagrodzona, Agnieszka Smoczyńska za debiut reżyserski, tutaj Gabriela Muskała otrzymała Złotego Orła, odkrycie roku za scenariusz ...
Fuga to mocno psychologiczny film który mnie wciągnął, nie jest to lekki i przyjemny film. Mimo uznania: nagroda Złote Lwy za najlepsze zdjęcia (Jakub Kijowski) oraz nominacja do Złote Orły w kategorii najlepsza muzyka dla Filipa Mísek, ogląda sie przyjemnie a tematyka daje do myślenia, mimo że końcówka nie porwała to Fuga pozostawiła mnie z pewnymi pytaniami...


Colonia (2015)


reżyseria: Florian Gallenberger
scenariusz: Florian Gallenberger, Torsten Wenzel
gatunek: Dramat
produkcja: Francja Luksemburg Niemcy Wielka Brytania


Daniel (Daniel Brühl) jest aktywistą, pewnego dnia zostaje uprowadzony na oczach swojej kochającej dziewczyny Leny (Emma Watson). Piękna miłość, wspaniałe chwile miały by pozostać jedynie wspomnieniem? Lena postanawia odzyskać ukochanego wchodzi więc do miejsca w którym nikt nie chciałby sie znaleźć...  od tego momentu film trzyma w napięciu prawie do końca....
Historia na faktach autentycznych.

Notatki o Skandalu/ Notes on a Scandal (2006)


reżyseria: Richard Eyre
scenariusz: Patrick Marber
gatunek: Dramat / Thriller

Notatki o Skandalu. Romans nauczycielki z uczniem to temat marzeń, fantazji... a co gdy granice są naprawdę przekraczane. Jednak tutaj jest to sprawa drugoplanowa. Jest oczywiście relacja dwóch zaprzyjaźnionych nauczycielek, ale ile warta jest ta przyjaźń dwóch diametralnie różnych kobiet. Film polecam.

Zajadłość / Acrimony (2018)


reżyseria: Tyler Perry
scenariusz:Tyler Perry
gatunek: Thriller
produkcja: USA


Są produkcje tak dobre że ogląda sie je po kilka razy... są dobre na raz, ale i takie na które szkoda oczu. Acrimony widziałam ponad rok temu... jakoś w lipcu. Ponownie zobaczyłam go w ostatnią sobotę sierpnia, tego roku. Ten film jest świetny! Pisałam o nim w ulubieńcach i w najlepszych filmach jakie widziałam w roku ubiegłym.
Acrimony przemawia do mnie klimatem, obrazem i muzyką ujął mnie już od pierwszych chwil. Zdjęcia są super! To piękne a jakże ważne tło dla historii tragicznej i smutnej. Jesteśmy tutaj świadkami swego rodzaju "tańca" dwojga ludzi. Ona i on na przestrzeni lat ich wybory i skutki... które wyjawia kobieta po przejściach obciążona zaburzaniem psychicznym z pogranicza (borderline, osobowość chwiejna emocjonalnie). On też święty nie jest jednak ona tego nie widzi, wybiera i ponosi konsekwencje... czy on jednak tak do końca jest taki zły? Film psyhologiczny zdecydowanie polecam!

Uciekaj! / Get Out (2017)


scenariusz i reżyseria
: Jordan Peele
gatunek: Horror
produkcja: USA



Rose i Chris są szczęśliwą parą, pewnego dnia dziewczyna zaprasza swojego chłopaka do rodziców. Chris ma pewne obiekcje które ukochana sprawnie pokonuje i udają się do pięknej posiadłości rodziców dziewczyny. To co zastaje na miejscu odbiega od tego co chciałby zastać, niby nic szczególnego konkretnego sie nie dzieje chociaż czuć że cos wisi w powietrzu.... Pod koniec seansu okazuje sie że drobne szczególiki jednak mają znaczenie. Kolejnym plusem: "Uciekaj!" są fajnie wplecione komediowe akcenty i miła dla ucha muza. Z gdy aktorskiej najbardziej podobała mi się filmowa Georgina, służąca (Betty Gabriel) to jak płynnie pokazywała swoje emocje to był majstersztyk.... szybko, płynnie tak skrajne stany.... po prostu wow!
Naprawdę polecam, zobaczyć na spokojnie uważnie:)

Dom z piasku i mgły / House of Sand and Fog (2003)


reżyseria: Vadim Perelman
scenariusz: Vadim Perelman, Shawn Lawrence Otto
gatunek: Dramat Psychologiczny
produkcja: USA
W skutek fatalnej pomyłki Kathy (Jennifer Connelly znana z Requiem dla snu) traci dom który dostała po ojcu. Samotna kobieta nie może sie pogodzić ze stratą i próbuje odzyskać dom. Z drugiej strony jest rodzina z Iraku która poczyniła inwestycje, właściwie to głowa rodziny Pułkownik Behrani (Ben Kingsley) oczekuje że pomieszkają trochę a potem sprzedadzą nieruchomość z zyskiem...
Film cechuje pewna surowość obrazu, dźwięku... są emocje, z oszczędnie z kolorami i światłem... dobrze wczułam się w to co czują bohaterowie w ich racje.... najgorsze że osoba która przyczyniła sie do teg stanu rzeczy pozostanie bezkarna.... urzędnik ....nietykalny...
Prawdziwy rasowy dramat, przyznam ze dawno tak nie płakałam na filmie. Jeden z lepszych filmów jakie widziałam.

Projektantka / The Dressmaker (2015)


reżyseria: Jocelyn Moorhouse
scenariusz: Jocelyn Moorhouse
gatunek: Dramat, Komedia
produkcja: Australia
Gdzieś ktoś napisał że Kate Winslet nie zbrudziła sie grą w złej produkcji, ja kojarzę ją z samych naprawdę dobrych filmów: "Lektor", "Życie za życie" ( i jeszcze Kevin Spacey). Przyznam że laureatka Oscara i w filmie "Projektantka" mnie nie zawiodła wcielając się w piękną dojrzałą kobietę z klasą.

Małe klimatyczne miasteczko Dungatar w Australii na początku lat pięćdziesiątych XX wieku. Jako dziewczynka Tilly Dunnage (postać grana przez Kate Winslet) została napiętnowana i wywieziona. Morderstwo to straszna rzecz i zupełnie nie  pasuje do dziecka... Dawne wydarzenia sprowadzają dojrzałą już Tilly w rodzinne strony... Jest rok 1951 słoneczne miasteczko i jego mieszkańcy dość specyficzni... Tilly mimo niechęci społeczności ma im wiele do zaoferowania....ale czy prości ludzie będą potrafili docenić dobro?
W tym filmie dość sprawnie przeplatają się momenty zabawne, smutne... całości towarzyszy taki swoisty klimat i dobra muzyka... całość bardzo skutecznie poprawiła mój nastrój, mimo że pojawiają się emocje, różne...
Film polecam zdecydowanie.

Kto tam? / Knock, Knock (2015)


reżyseria: Eli Roth
scenariusz: Guillermo Amoedo Nicolás López(więcej...)
gatunek: Dramat Thriller
produkcja: USA Chile

No i kolejna inspiracja.... noooo.... i to taka mocno widoczna, tym razem filmem "Funny Games U.S." (2007). Tam mamy szczęśliwą zamożną rodzinkę tutaj "słomianego wdowca". Tam mamy dwóch młodych chłopaków którzy pojawiają się w domu bogaczy, tutaj mamy dwie młode dziewczyny. Evan Webber (Keanu Reeves) szczęśliwy mąż i ojciec zostaje w wielkim pięknym domu sam, żona z dziećmi wyjeżdżają wypocząć. Samotny bogacz w wielkim domu.... wieczorem słyszy dzwonek do drzwi, otwiera a tam dwie młode piękne dziewczyny. Gościnny mężczyzna nie przypuszcza że wizyta będzie tak miła, ba! Spełnia sie nawet coś o czym marzy wielu panów... miły wieczór, upojne chwile z dwiema pięknymi młodymi kobietami....Jednak sprawy przybierają zupełnie inny obrót a goście urządzają gospodarzowi koszmar i prawdziwe piekło. Keanu Reeves to popularny, bardzo lubiany aktor i zapewne nie jedna osoba skusiła sie na ten film by popatrzeć na teo przystojnego aktora. Ja tam u gwiazdora ani gry ani wyjątkowej urody nie dostrzegam. Za to dziewczęta i wizualnie i aktorsko skupiają uwagę, ich bezczelność, zabawa i śmiech momentami udzieliły sie i mnie. To specyficzny humor podchodzący pod ten absurdalny.
Produkcja specyficzna, inspirowana mocno. Mnie sie podobał.

Pułapka na Kopciuszka / Trap for Cinderella (2013)

reżyseria: Iain Softley
scenariusz: Iain Softley
gatunek: Dramat, Thriller
produkcja: Wielka Brytania

Młoda kobieta wychodzi z kliniki gdzie leczyła obrażenia spowodowane pożarem. Do pełnego zdrowia potrzebna jest jej wiedza kim jest... gdyż ciężko jej odnaleźć się w świecie. Bohaterka prowadzi swego rodzaju śledztwo by zyskać odpowiedzi na swe pytania.
Thiller, dramat psychologiczny film dość wciągający, zagadki, kobiecej intrygi... Zdjęcia, obraz nie zachwycają, jakość mogła by być lepsza, jednak jak ktoś lubi tematykę mrocznych zakątków ludzkiej (?) duszy... to może warto spędzić czas śledząc życie zamożnych kobiet...

Pogorzelisko / Incendies (2010)


reżyseria: Denis Villeneuve
scenariusz: Denis Villeneuve
gatunek: Dramat Wojenny
produkcja: FrancjaKanada

No jest to film który mnie rozwalił... Bliźniaki: Simona, Jeanne po śmierci matki uczestniczą w otwarciu testamentu. Zapoznają się z niezwykłą prośbą zmarłej. Przez dalszą część filmu towarzyszymy rodzeństwu  w realizacji prośby zawartej w testamencie. Poznajemy zwyczaje kulturowe które co prawda nie są jakąś wielką tajemnicą, a jednak nie są do końca dla mnie zrozumiałe...
Ogrom cierpienia jakie dotknęło ludzi w ogarniętym wojną kraju, na tym tle rozgrywa sie historia matki głównych bohaterów. Poszukiwania Simona, Jeanne w których towarzyszy notariusz, były pracodawca zmarłej, przeplatają się z wydarzeniami z życia matki bliźniąt.
Film trwa ponad dwie godziny, jest filmem ciężkim, a końcówka mnie po prostu rozwaliła. 
Rozumiem że ten dramat jest nie dla każdego: długi i ciężki. Moim zdaniem wato było go zobaczyć. Polecam!

A teraz kilka tytułów które polecili mi inni:
- "Nietykalni" (1987) opis: "Chicago, rok 1931, czas prohibicji i rządów Ala Capone. Przybyły do miasta agent Eliot Ness wraz z grupką "Nietykalnych" walczy z nielegalnym handlem alkoholem."
- "Wicher" (2013) Nastoletnia Mika zaprzyjaźnia się z nieujarzmionym ogierem.
- "Aż do kości" (2017) Ellen ma 20 lat i cierpi na anoreksję. Rozpoczyna nową terapię, która, choć z początku trudna, pomaga jej zrozumieć samą siebie.
- "ślicznotki" (2019) Dziewczyny pracujące w najmodniejszym klubie go-go w Nowym Jorku tracą wszystkie oszczędności przez  krach finansowy 2008 roku. Postanawiają  zemścić się na bankierach z Wall Street.
- "Look" Away2018 Gnębiona oraz upokarzana przez rówieśników licealistka zwierza się własnemu odbiciu w lustrze. Tymczasem wspierający ją, lustrzany obraz, to bezwzględna i głodna przemocy Airam.


A Ty jaki film polecasz?

28 komentarzy:

  1. Bardzo dużo ciekawych propozycji, będzie co oglądać :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobry wybór, obejrzałam Fugę, Colony, Uciekaj, są świetne, a teraz poszukam polecanych przez Ciebie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. am nadzieje że sie pdobały, a polecisz coś od siebie?

      Usuń
    2. Och, sporo tego jest, muszę sobie tytuły przypomnieć:-)
      jotka

      Usuń
  3. Zaciekawił mnie Knock knock. Przyznaję, że ostatnio niestety brakuje mi czasu na oglądanie filmów. Jesienią będę nadrabiać ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawe propozycje. Może skuszę się na jakąś.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo dużo udało Ci się obejrzeć. Nie znam jeszcze niczego z tych propozycji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to są tytuły które polecam a widziałam na przestrzeni kilku lat.

      Usuń
    2. Rozumiem, jest z czego wybierać.

      Usuń
  6. Też bym chętnie obejrzała te wszystkie filmy, ale skąd tu brać czas, doba za krótka :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To fakt, dlatego liczę że tutaj ktoś poleci warte uwagi tytuły,do których wrócę w wolnej chwili.

      Usuń
  7. Fajne propozycje na filmowy wieczór. Z podanych tytułów oglądałam "Ojciec", "Colonia", "Get Out" i "Projektantka" :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja bardzo rzadko oglądam filmy, ale któregoś dnia, obejrzałam chyba pierwszy raz całego Forrest Gumpa, który leciał akurat w telewizji :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Jaki zestaw, jest z czego wybierać!

    OdpowiedzUsuń
  10. Sporo ciekawych tytułów, może na któryś się skusze w wolnym czasie

    OdpowiedzUsuń
  11. Widziałam tylko Uciekaj, podobał mi się. Zwróciłam uwagę na mały błąd: "Historia na faktach autentycznych," fakty są autentyczne, więc dodanie "autentycznych" to powtórzenie. Powinno być: "Historia na faktach."

    OdpowiedzUsuń
  12. Oglądałam Projektantkę - świetny film, bardzo mi się podobał, klimatem, muzyką i aktorami.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ostatnio mam mało czasu na oglądanie filmów. Mam nadzieję, że w czasie wakacji nadrobię braki.

    OdpowiedzUsuń
  14. Sporo interesujących propozycji. Jako, że nie oglądam ostatnio telewizji wcale, to za pewne nic z tego nie zobaczę, aczkolwiek gdybym miała wybrać, to chętnie zobaczyłabym Projektantkę :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Kilka tytułów zapisałam, co prawda, teraz nie mam czasu na filmy, ale poczekają na spokojniejszy czas. :)

    OdpowiedzUsuń

Cieszy mnie że tu jesteś, proszę zostaw ślad po sobie. Wspólnie dbamy o miłą atmosferę tutaj i szanujemy sie wzajemnie, dla tego nie pisz wielkimi literami, nie SPAMuj, nie zostawiaj linków do siebie. Nasze zdania mogą się różnić, ale zachowujemy kulturę i dobry smak.
Komentarze: propozycje wspólnej obserwacji, łańcuszki, autoreklamę (z linkami) i teksty nie na temat usuwam. Ja szanuję Ciebie, więc proszę szanuj mnie, a odwiedzę Cię gdy tylko będę mogła.
Bardzo mnie ucieszy gdy dołączysz do zacnego grona moich obserwatorów.
Życzę przyjemności!