czwartek, 24 października 2024

Pan i władca dostępu do usług medycznych. Jak utrudnić komuś dostęp do usług medycznych. Zgodnie z prawem.

 Szlachetne zdrowie,

Nikt się nie dowie,

Jako smakujesz,

Aż się zepsujesz.

Tam człowiek prawie

Widzi na jawie

I sam to powie,

Że nic nad zdrowie

Ani lepszego,

Ani droższego;

Bo dobre mienie,

Perły, kamienie,

Także wiek młody

I dar urody,

Miejsca wysokie,

Władze szerokie Dobre są, ale —

Gdy zdrowie w cale.

Gdzie nie masz siły,

I świat niemiły.

Klejnocie drogi,

Mój dom ubogi

Oddany tobie

Ulubuj sobie!


Jan Kochanowski – „Fraszki – księgi trzecie” – „Na zdrowie”




Taka to fraszka mi sie przypomniała na okoliczność doświadczeń moich z naprawdę niemiłego wczorajszego dnia. 
Co do NFZ i świadczeń to jestem świadoma że jest to kontrowersyjny i emocjonujący temat. Jednak mimo wszystko zdecydowanie lepiej ubezpieczonym być. Kto ma uprawnienia do pomocy wcale nie bezpłatnej bo to że za wizytę, zabieg czy operacje nie płacimy nie jest równoznaczne z tym że to jest za darmo poniżej przedstawię kto ma prawo do ubezpieczenia - ten kto/za kogo składki są odprowadzane czyli:
- osoba wykonująca usługi na umowę o pracę/zlecenie za nią firma odprowadza składki
- osoba mająca działalność gospodarczą
- ktoś sam może sobie opłacać składki. Znajoma opowiadała że zna przypadek niepracującej żony której mąż opłacał składki zdrowotne, emerytalne...
- Zarejestrowana osoba w Urzędzie Pracy jako bezrobotna (nie poszukująca pracy) z prawem do zasiłku lub bez. 

Dziś o sytuacjach gdzie człowiek może zostać bez ubezpieczenia. Najlepiej w ZUSie lub przez PUE sprawdzić. No ale bywają sytuacje różne gdzie skorzystanie z publicznej służby zdrowia może okazać się wcale nie takie darmowe:

Sytuacja gdzie pracodawca ściemnia z umową, odwleka moment rejestracji. Sytuacja w której składki nie sa odprowadzane. 

Projekt dla bezrobotnych. Oczywiście jesteście Państwo ubezpieczeni. Ciekawe tylko dlaczego podczas rejestracji do lekarza recepcjonistka ma inne zdanie. Jest możliwość podpisania oświadczenia że jest sie ubezpieczonym, jednak gdy okaże sie inaczej pacjent(ka) zostaje obciążony kosztami. Okazało się że składki ubezpieczeniowe organizator projektu pokrywa jedynie na stażu i pani świadomie wprowadziła w błąd kłamiąc że: "jesteście państwo ubezpieczeni".

Dostałam umowę zlecenie na rok czasu w pewnej firmie ubezpieczeniowej zajmującej się zdrowiem. Mea culpa, no nie dałam rady i tego nie ukrywam. Sama myślałam by sie zwolnić, bo realia mnie przerosły, bywa, zdarza sie. Zwolniono mnie. Wypowiedzenie podpisałam, otrzymałam informacje że dokumenty przyjdą pocztą zabrano mi materiały szkoleniowe i kartę wstępu. Jako że nic pocztą  nie przyszło, tak jak obiecali próbowałam sie dodzwonić. Niestety bezskutecznie, ale poliskę zawsze mogę u nich kupić. Dzwoniąc na infolinię słysząc takie komunikaty ciśnienie sie podnosi. Co za obłuda! Poszłam do ZUS wyciągnąć informacje o okresie opłacania składek. W PUPie dowiedziałam się że na podstawie przedstawionych dokumentów dalej jestem osobą pracującą. Wypowiedzenie podpisane, firma nie odprowadza składek więc póki łaskawie nie wydadzą dokumentów to do przyszłych wakacji nie mogę sie zarejestrować. Urzędniczka typ pieniaczki - bluzka z kwiatkiem, na twarzy czerwona, potem bliżej koloru bordo: pokrzykuje, twierdzi że imię to nie są dane osobowe. A przecież jest to informacja która może pomóc w zidentyfikowaniu osoby. Skierowała mnie do ZUS po dokument ZWA. W informacji dostałam druk, pani kazała mi to wypełnić i pójść do okienka. Zapomniała powiedzieć o pobraniu numerka i że ZWUA wypełnia pracodawca nie firma. Wracam do PUPy. Urzędniczka wzięła telefon i zaczęła dzwonić. Efekt: skan dokumentu w ciągu kilku godzin. 

1 komentarz:

  1. Ja już trzeci rok jestem emerytką i nadal podpisuje wszędzie oświadczenie, że jestem ubezpieczona. Przychodnia odsyła do ZUSu, ZUS do przychodni i tak w kółko.
    jotka

    OdpowiedzUsuń

Cieszy mnie że tu jesteś, proszę zostaw ślad po sobie. Wspólnie dbamy o miłą atmosferę tutaj i szanujemy sie wzajemnie, dla tego nie pisz wielkimi literami, nie SPAMuj, nie zostawiaj linków do siebie. Nasze zdania mogą się różnić, ale zachowujemy kulturę i dobry smak.
Komentarze: propozycje wspólnej obserwacji, łańcuszki, autoreklamę (z linkami) i teksty nie na temat usuwam. Ja szanuję Ciebie, więc proszę szanuj mnie, a odwiedzę Cię gdy tylko będę mogła.
Bardzo mnie ucieszy gdy dołączysz do zacnego grona moich obserwatorów.
Życzę przyjemności!