Dyżurowanie w telefonie zaufania to służba drugiemu człowiekowi, zajęcie obciążające psychicznie, trudne gdyż dzwonią ludzie w różnych stanach emocjonalnych, opowiadają o rzeczach z którymi sie borykają. Słuchanie o trudnościach na pewno wpływa na słuchacza, zwłaszcza przez godziny dyżuru. Bywa że pomimo wsparcia, niektóre treści zostają w człowieku, gdyż to co sie usłyszy czy czy zobaczy to tego nie da sie: "odzobaczyć" czy "odusłyszeć". Taka praca dla dorosłego człowieka czującego potrzebę pomocy to na pewno satysfakcja, poczucie bycia potrzebnym, a to cenne wartości z wyższej półki. Część dyżurujacych otrzymuje wynagrodzenie, cześć jest wolontariuszami (ja tutaj czasem mogę użyć zamiennie tego słowa, w końcu nikomu do portfela zaglądać nie będę;). Dla innej grupy jest to również możliwość zdobycia praktyki ważnej w zawodach takich jak psycholog, psychiatra. Nigdy nie byłam dyżurną w takim telefonie, ale potrafię sobie wyobrazić jakie trudy dawania cząstki siebie: swojej uwagi, czasu, zasobów emocjonalnych czy psychicznych pochłaniają rozmowy z człowiekiem w kryzysie, skąd wiem? Sama bywałam wsparciem, czasem też potrzebowałam życzliwej osoby która wysłucha. Zdarzało mi się korzystać między innymi z "Telefonu Zaufania Anonimowy Przyjaciel" gdzie trafiałam na bardzo różne osoby. Niektóre rozmowy bardzo mi pomogły, wzbogaciły i czuję ogromną wdzięczność za postawę i życzliwość moich rozmówców i rozmówczyń. Wielkie brawa za to co robią bo to prawdziwe skarby w trudnych czasach.
Kto dyżuruje, jakie ma kwalifikacje?
Telefony odbierają zarówno kobiety jak i mężczyźni, osoby w różnym wieku.
Część osób to z wykształcenia specjaliści tacy jak psyholog, pedagog, oligofrenopedagog. Dowiedziałam się nawet że mocno związana z telefonem zaufania jest/była psychiatra dr Barbara Sęp-Kowalik. Część telefonów jako wymóg stawia na kwalifikacje kandydata, jednym z nich jest Animo gdzie dyżurują psycholodzy, ale o Animo za chwilę. W innym miejscu wymagane jest to wyższe wykształcenie więc można rozmawiać z lekarzem kardiologiem, inżynierem, czy artystą. W innym organizator wymaga średniego wykształcenie plus kurs jaki jednostka organizuje zanim ktoś będzie działał.
Kto jest organizatorem telefonu zaufania?
Kto może korzystać z telefonu zaufania?
Odpowiedzialną instytucją za działanie telefonu zaufania może być na przykład fundacja, stowarzyszenie, organizacja religijna, może być to na przykład miasto. Nawet są Katolickie Telefony Zaufania gdzie chyba diecezja odpowiada za działanie danego miejsca. Dana organizacja decyduje do kogo kieruje swoją pomoc.
Organizator, najczęściej w statusie określa do kogo kieruje swoją pomoc. Przykładowo, może być to ogólnie dla każdego a może być do danej grupy:
- telefon dla dzieci, dla młodzieży. Może jedno i drugie. 116 111 pon - sob 12.00 - 20.00
- dla osób dorosłych,
- dla osób w kryzysie
- dla osób z problemem alkoholowym. 12 411-60-44 całodobowo
- dla osób Niepełnosprawnych
- Telefon Zaufania i Netporadnia dla osób w nieplanowanej ciąży oraz po aborcji 58 6 915 915 codziennie od 18.00 do 23.00
- Telefon Zaufania dla Gejów, Lesbijek Osób Transseksualnych oraz ich Przyjaciół i Bliskich.
22 628-52-22 pn – pt 18.00 – 21.00 (z wyjątkiem świąt)
- Stowarzyszenia Profilaktyki Depresji „Iskra
- Seniorzy
Czym są Telefony Zaufania, nie tylko dla mnie ale ogólnie i obiektywnie. Telefony zaufania, w odpowiedzi screen ze strony takiej organizacji:
Dodam że odkryłam już dawno telefon zaufania prowadzony przez Stowarzyszenie Animo które działa na rzecz osób doświadczających zaburzeń lękowych "(...)fobii specyficznych, agorafobii, lęku napadowego, fobii społecznej, zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych (OCD) oraz zaburzeń lękowych będących wynikiem traumatycznych doświadczeń. Telefon zaufania skierowany jest także do osób, które nie korzystały z pomocy specjalisty i nie mają diagnozy zaburzeń lękowych, ale doświadczają derealizacji, depersonalizacji, stanów nasilonego lęku, którym towarzyszy obawa przed śmiercią lub utratą zmysłów, czy też niepokojących objawów somatycznych, które nie są wynikiem choroby somatycznej." źródło, klik Animo zatrudnia psychologów, którzy pomagają telefonicznie jak i mailowo. Czytałam nawet o grupie wsparcia w której można korzystać. "Psychologiczne grupy wsparcia prowadzone są w ramach projektu finansowanego ze środków PFRON - Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i przeznaczone dla osób posiadających ważne orzeczenie o niepełnosprawności. Uczestnictwo w prowadzonych przez nas grupach jest bezpłatne i odbywa się zdalnie na platformie ZOOM."źródło, klik Więcej info, zapisy klik
Oczywiście nie każdy ma problemy które kwalifikują się pod zaburzenia lękowe. Wiem że Monar prowadzi taki telefon, ale to dla osób uzależnionych od narkotyków i bliskich takich osób kontakt. Są telefony dla dzieci i młodzieży. Wiem że Centrum Praw Kobiet też prowadzi taki telefon. Kontaktów jest sporo
Reasumując:
Telefon Zaufania to nie terapia, nie zamiennik pójścia do specjalisty. Mimo że być może rozmawiasz z dyżurującym który jest specjalistą: lekarzem, psychoterapeutą, psychologiem, prawnikiem to w tym momencie jest to w tym momencie jest to dyżurny który nie diagnozuje, nie mówi co masz zrobić ta pomoc jest doraźna. Oczywiście dyżurujący może przekierować do innej instytucji, podać namiar. Są telefony które w określonych godzinach oferują darmową pomoc prawną, jednak nie zastąpi taka darmowa konsultacja profesjonalnej terapii. Czasem życzliwa rozmowa jest na wagę złota, nie zawsze jest z kim porozmawiać, czasem nei możemy, nie chcemy zwracać się do rodziny czy znajomych z problemem. Czasem dobrze porozmawiać z osobą z zewnątrz, kimś z założenia życzliwym i anonimowym. Bywa że taka rozmowa bardzo pomoże, czasem może okazać się że problem jest na tyle poważny że rozmowa to za mało i lepiej udać się do specjalisty.
Super że są takie telefony, w których zdarzają sie osoby które pracują sercem i to one czynią świat lepszym, tak dla danego dzwoniącego w danej chwili doraźnie. Czasem taką chwile w której ktoś okazał życzliwość, empatię, uważność - pamięta się i mile wspomina.
Bardzo cenny i niezwykle ważny temat! Szacunek za tak wiele informacji. Sporo konretnych wskazówek i jasnych instrukcji. Z mojej osobistej wiedzy ten telefon w osatnich latach zyskuje miano godnych zaufania i stanowi pomoc w bardzo ważnych momentach życia. Pozdrawiam! 🙂🖐️
OdpowiedzUsuńBardzo przydatny post. Oby taki telefon pomógł każdej potrzebującej osobie
OdpowiedzUsuńDobrze, że są takie telefony i można z nich skorzystać w różnych sytuacjach.
OdpowiedzUsuńNa osobach, które tam pracują, spoczywa wielka odpowiedzialność. Ja bym się nie nadawała do takiej pracy.
OdpowiedzUsuńBardzo wartościowy post.
OdpowiedzUsuńPodziwiam tych ludzi, praca z pewnością nie dla mnie.
OdpowiedzUsuńRaz dzwoniłam na taki telefon. Był dość przydatny. O ile pamiętam. Mam czarną dziurę w pamięci w pewnym okresie życia. Wyparłam około dwóch lat.
OdpowiedzUsuńZawsze podziwiałam ludzi, którzy pracują na takich telefonach zaufania. Trzeba mieć naprawdę odporną psychikę!
OdpowiedzUsuńnigdy nie korzystałam z telefonu zaufania, wydaje mi się, że obecnie jego funkcję zastępują internetowe fora i czaty
OdpowiedzUsuńDobrze, że dzięki rozmowie z drugą osobą można liczyć na wsparcie.
OdpowiedzUsuńMyślę, że każdy rodzaj pomocy jest ważny.
OdpowiedzUsuńTelefony zaufania są bardzo potrzebne dla osób, które nie mają z kim porozmawiać o swoich problemach. Aby tam zadzwonić trzeba zaufać. A co jeśli osoba ma właśnie taki problem? Uważam, że warto mieć swojego specjalistę, któremu można powierzyć terapię.
OdpowiedzUsuńOsoba która ma problem z rozmową może do takiego na przykład Animo napisać wiadomosć mailową i w ten sposób otrzymać wsparcie.
UsuńCzasem doraźna pomoc w postaci korespondencji mailowej czy rozmowy albo kilku rozmów wystarczy. Warto docenić szybkość i łatwość skorzystania z pomocy telefonu zaufania: wystarczy zadzwonić pod numer, napisać maila bez specjalnego czekania na wizytę u specjalisty. Oczywiście jedno nie wyklucza drugiego bo z pomocy telefonicznej można korzystać niezależnie. Nie zawsze specjalistyczna pomoc jest potrzebna,ale szanuję każdy ma prawo do swojej opinii.
Bardzo ważny temat poruszasz! Trzeba o tym mówić :)
OdpowiedzUsuńPlanuję kolejne części.
UsuńCiekawe informacje przedstawiłaś. Praca w takim miejscu wymaga odpowiedniego przygotowania i odpowiedniego podejścia do problemów przedstawianych. Ważne że są tacy ludzie. Podziwiam ich. Pozdrawiam :-).
OdpowiedzUsuńNiestety nie mam doświadczenia jeżeli chodzi o telefony zaufania. Nigdy z nich nie korzystałam.
OdpowiedzUsuńNa pewno są osoby, które potrzebują porozmawiać ze specjalistami i takie telefon jest bardzo cenny. Nigdy z nich nie korzystałam, ale kto wie, co się zdarzy...
OdpowiedzUsuńTrzeba mieć sporo predyspozycji, aby dyżurować przy takim telefonie, ja bym nie dała rady.
OdpowiedzUsuńCzasami takie telefony zaufania, mogą stać się dla kogoś ostatnią deską ratunku.
OdpowiedzUsuńOj tak, taki życzliwy pracujący sercem człowiek potrafi wiele dobrego zrobić.
UsuńChyba bałabym się odbierać takie telefony i poniekąd brać na siebie odpowiedzialność za ludzkie życie - ale szacun dla wszystkich, którzy to robią!
OdpowiedzUsuńBardzo ważny i ciekawy wpis. A telefon zaufania jest potrzebny, bo czasami na prawdę trzeba się wygadać, a nie ma w pobliżu nas osoby przed którą chcielibyśmy się uzewnętrznić.
OdpowiedzUsuńBardzo przydatny wpis. Ja na szczęście nigdy nie musiałam korzystać i oby tak zostało ale dobrze że jest taka możliwość.
OdpowiedzUsuńDobrze, że są takie telefony. Jeśli pomagają, to znak, że są potrzebne.
OdpowiedzUsuńKiedyś dyżurowałam na telefonie, było dawno temu ale pamietam te rozmowy do dzisiaj.
OdpowiedzUsuńZawsze byłam bardzo ciekawa jak wiele osób korzysta z takich telefonów.
OdpowiedzUsuń