niedziela, 18 sierpnia 2024

Luźniutka notka z wypadu do Gdańska, Dom Uphagena. Haul

 Dziś lużniuteńka notka z wypadu do Gdańska, będą zdjęcia, jako że Jarmark Dominikański sie dziś kończy to będzie mały zakupowy haul, zapraszam. 


Gdańsk jest piękny, uwielbiam Główny, Wrzeszcz, Oliwę....  Każda dzielnica ma coś w sobie. Ulica Długa podobnie jak i inne uliczki mocno oblegana przez turystów. Harakterystycznym dla miasta jest Neptun, są też sklepiki, kramiki, a pod numerem 12 Dom Uphagena, czyli muzeum Wnętrz Mieszczańskich.

Jako osoba z niepełnosprawnością weszłam bezpłatnie. 
Muzeum znajduje sie w kamienicy co stanowi jedyną w Polsce i jedną z nie wielu na świecie atrakcji dostępnych do zwiedzana. 


Johann Uphagen nabył nieruchomość w  1775 roku i tam mieszkał do śmierci. 

Podczas zwiedzania podziwiałam piękno wystroju, wysoką jakość oraz troskę o detale w zrobieniu.


Gdańsk z dawnych lat


Piękna nieruchomość przechodziła na kolejnych spadkobierców. W 1911 roku kamienica zaczęła pelnić funkcje muzealną aż do 1944 roku. "Wówczas niemieccy konserwatorzy ewakuowali jej wystrój i wyposażenie. Zagłada domu, podobnie jak miasta, nastąpiła w marcu 1945 r. Do tradycji muzeum powrócono w 1998 r. otwierając w czerwcu Muzeum Wnętrz Mieszczańskich."klik


Dziś podziwiać można wnętrza gdzie mieszkali bogaci. Napić się herbatki w takim miejscu to by była przyjemność...




A tak mieszkała służba. 

Podwórze: 


Nieco pośpiesznie zwiedzałam muzeum gdyż nie mogłam doczekać się spektaklu Piękna Zośka o którym pisałam tu klik

Ulica Stągiewna. 

Mariacka 
 
Nad Motławą...


Jeszcze raz Stągiewna. 


A teraz zakupy:

Butelka na picie, jest ciężka ale spoko by trzymać w domu
Miód pszczeli gryczany.
Miód ze spadzi iglastej. 


CZekolada mleczna i pomarańczowa.
Pomarańczowa herbata w saszetkach. 
Czarna z owocami jakaś cytrusowa.


Ukochane cydry gruszkowy i jabłkowy, pyszotka! Szkoda że tak słabo dostępne w regularnej sprzedaży.



23 komentarze:

  1. Uwielbiam takie zwiedzanie, tęsknię już do Gdańska, bo dawno nie byłam, ale i do Warszawy, Wrocławia, Krakowa - kiedy to wszystko zrealizować...
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podróże kształcą, do Wrocka chętnie bym sie wybrała

      Usuń
  2. Wspaniała wycieczka i świetne zakupy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak ja uwielbiam Gdańsk. To takie klimatyczne miasto.

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękne widoki i zdjęcia, miło spędzony czas :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Też bardzo lubię Gdańsk, każda dzielnica ma swój urok, tylko te rowery wodne psują widok nad Motławą...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdańsk jest super zgadzam sie, a owery wodne mi tak nie przeszkadzają jak tłumy ludzi, no ale ...

      Usuń
  6. Chętnie wybrałabym się do Gdańska.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mniam mniam miodek gryczany :)
    Fajnie, że mamy w wielu miejscach wejścia bezpłatne albo ulgi, chociaz taka korzyśc z naszej niepełnosprawności ;p
    Fajna wycieczka, zdjęcia udane. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. gryka i spadź to moje ulubione miody.
      Wato wiedzieć z czego można skorzystać, Dom Uphagena wart odwiedzenia, przypomniałam sobie co to luksus.... ahhh jak pięknie tam i ta zachwycająca dbałość o detale...

      Usuń
  8. Trójmiasto zwiedzałam podczas kolonii jakieś... prawie 30 lat temu. Nic nie pamiętam, ale obiecałam sobie, że kiedyś tam wrócę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam Gdańsk i szkoda, że mam do niego tak daleko, bo lubię odwiedzać to miasto.

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękne zdjęcia i świetne zakupy! :))

    OdpowiedzUsuń
  11. Byłam w tym roku w Sopocie, Gdańsk też mam na swojej liście.

    OdpowiedzUsuń
  12. Wspaniała wycieczka - urokliwe te zdjęcia przy szarówce :) za darmo o jeszcze się nie spotkałam z taką ulgą ;) Super zakupy cydru tego też nie znam :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. O, jak ja dawno w Gdańsku nie byłam ... piękne miasto, choć niestety z racji swojej popularności bardzo drogie

    OdpowiedzUsuń

Cieszy mnie że tu jesteś, proszę zostaw ślad po sobie. Wspólnie dbamy o miłą atmosferę tutaj i szanujemy sie wzajemnie, dla tego nie pisz wielkimi literami, nie SPAMuj, nie zostawiaj linków do siebie. Nasze zdania mogą się różnić, ale zachowujemy kulturę i dobry smak.
Komentarze: propozycje wspólnej obserwacji, łańcuszki, autoreklamę (z linkami) i teksty nie na temat usuwam. Ja szanuję Ciebie, więc proszę szanuj mnie, a odwiedzę Cię gdy tylko będę mogła.
Bardzo mnie ucieszy gdy dołączysz do zacnego grona moich obserwatorów.
Życzę przyjemności!