sobota, 17 sierpnia 2024

Piękna Zośka

źródło grafiki


"Piękna Zośka" to spektakl który obejrzałam w czwartkowe popołudnie. Widowisko otrzymało sporo nagród:

Honorowa Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego za Spektakl Roku 2023.
Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dla Marcina Wierzchowskiego „za zbudowany z rozwagą, ale odważnie, mocny i ponadczasowy w przekazie spektakl.

Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego im. prof. Jana Ciechowicza dla Karoliny Kowalskiej „za świetny warsztat aktorski, intuicję sceniczną, wielopoziomową, niezwykle emocjonalną i przejmującą tytułową rolę Pięknej Zośki w spektaklu Marcina Wierzchowskiego w Teatrze Wybrzeże”.źrdło, więcej klik


opis:

Scenariusz:Justyna Bilik, Marcin Wierzchowski
Reż.:Marcin Wierzchowski
Prapremiera:07 lipca 2023 - Scena Malarnia
Czas trwania:3 godziny i 25 minut (jedna przerwa)
Sezon:2022/2023

SCENA MALARNIA
Gdańsk
, Teatralna 2

W roku 1927 w podkrakowskiej wsi dochodzi do zbrodni, która elektryzuje całą Polskę. Ofiarą jest chłopka, muza słynnych krakowskich malarzy, młodopolska modelka Zofia Paluchowa, znana jako Piękna Zośka. Jedyny podejrzany w tej sprawie - jej mąż Maciej, szewc i rolnik - nie przyznaje się do winy. Rozpoczyna się proces sądowy. Każdy kolejny świadek przybliża nas coraz bardziej do miejsca zbrodni - domu Paluchów. W mrocznej chłopskiej chacie nic nie jest tym, czym się wydaje. Trzeba naszkicować ją na nowo, wymierzyć dokładnie emocje, wybielić ściany, żeby dało się usiąść przy wspólnym stole, i zatkać uszy, by nie słyszeć krzyku. Wkraczamy w dramat rodzinny, który stawia pytania o przemoc zapisaną w wiejskim krajobrazie i ludowych pieśniach jak w naszym DNA.


Jak szukałam filmiku ze sztuki by tu wstawić i odpalił mi się początek spektaklu, momentalnie pojawiły się na moim ciele ciarki i skórka gęsia. Wielokrotnie słyszałam jak dobrym tytułem jest :Piękna Zośka"
 

Zofia Paluchowa z d. Franczak to młoda dziewczyna, mieszka na podkrakowskiej wsi. Chłopka pragnie wyjechać do Krakowa i tam zamieszkać z mężem w kamienicy. Niestety mąż ma inne plany. Zośka zachodzi w ciążę, potem drugą... Poznajemy wiejską społeczność i ich relacje. Atmosfera sie zagęszcza coraz mocniej. Nasuwa się pytanie, a właściwie dwa: kto i dlaczego. Jest mrocznie i duszno, pogoda ducha i taka dobroć płynąca z Zośki stanowią pewną przeciwwagę w tym gąszczu domysłów. Nie chcę tu pisać zbyt dużo by nie spojlerować komuś kto wybiera sie na ten spektakl. Portrety Zośki znajdują się w wielu muzeach w Polsce i na świecie. 

Sprawa modelki jak wyczytałam: że właśnie przez jej dużą rozpoznawalność oraz rozgłos jaki nadał jej „Ilustrowany Kurier Codzienny” była to jedna z głośniejszych spraw kryminalnych początków XX w. na terenie Galicji. więcej klik

Nie chcę tu analizować za dużo i zdradzać zbyt wiele, przyznam że bardzo mocne widowisko. Siedząc na widowni czułam wiele empatii do Zośki, miałam ochotę wstać i ją przytulić, pocieszyć, pomóc tak ciężko mi było po prostu patrzeć, na przemoc, na cierpienie które aż sie prosi by to przerwać...

Na koniec wszyscy wstali, gromkie brawa, stałam klaszcząc i ja. Chwilkę, łez powstrzymać nie mogłam uciekłam, nie wytrzymałam. Pierwszy raz mi sie to zdarzyło. Co za emocje!

Aż kusi by napisać więcej, jakoś tak trawię w sobie to co zobaczyłam, ilekroć pomyślę mam ciarki i gęsią skórkę. 



25 komentarzy:

  1. Wspaniale, że spektakl wywołał tyle emocji. Bardzo mocno kusisz, żebym go obejrzała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda emocje bardzo silne. Kreacje tak realistyczne....

      Usuń
  2. Mam wrażenie że to bardzo mocny spektakl, niestety dla mnie za daleko - szkoda

    OdpowiedzUsuń
  3. Myślę, że mogłaby powstać na kanwie tej historii ciekawa książka.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawy spektakl widzę:) ogrom emocji- fajnie bo to zawsze cos zostaje nam w środku:) Monika F

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego co rozmawiałam to wiele osób poruszył ten spektakl. Teatr to super sprawa, polecam!

      Usuń
  5. Ojej, to znaczy, że naprawdę spektakl super.

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękny portret!
    Rzadko zdarza się oglądać spektakl, który tak porusza!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten poruszył mnie wyjątkowo... nie tylko mnie bo jak z innymi rozmawiałam to też widziałam emocje

      Usuń
  7. Musiał być bardzo mocny, jeśli wywołał łzy. Ciężkie to były czasy dla kobiet :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mocny wyjątkowo, nawet po spektaklu wracam myślami, ciarki sie pojawiają i gęsia skórka.
      Wydarzenia miały miejsce nie tak dawno temu, podejrzewam że rzeczywistość nie jednego domu wygląda podobnie.

      Usuń
  8. Jeżeli są emocje to przedstawienie musiało być udane.

    OdpowiedzUsuń
  9. Słyszałam kiedyś o tej zbrodni. Spektakl wygląda bardzo obiecująco. Może i do Koszalina trupa teatralna zajedzie?

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawe przeniesienie zbrodni na scenę teatralną. Ten temat na pewno poruszył widownię.

    OdpowiedzUsuń
  11. Szkoda, że mam daleko, żeby przyjechać i go zobaczyć. Gosia B

    OdpowiedzUsuń
  12. Fakt, że opowieść opiera się o rzeczywiste wydarzenia dodaje spektaklowi wymowy

    OdpowiedzUsuń
  13. Dawno nie byłam na żadnym spektaklu, może czas się wreszcie wybrać...

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie byłam dawno na żadnym spektaklu, ale przymierzam się do kupna biletów na musical Wicked jak tylko teatr muzyczny Roma zacznie sprzedawać bilety. Angela

    OdpowiedzUsuń
  15. Świetnie to opisujesz! A jeśli przedstawienie zostawia po sobie takie dobre wrażenie, że nawet po czasie wywołuje ciarki to myślę że warto się wybrać

    OdpowiedzUsuń

Cieszy mnie że tu jesteś, proszę zostaw ślad po sobie. Wspólnie dbamy o miłą atmosferę tutaj i szanujemy sie wzajemnie, dla tego nie pisz wielkimi literami, nie SPAMuj, nie zostawiaj linków do siebie. Nasze zdania mogą się różnić, ale zachowujemy kulturę i dobry smak.
Komentarze: propozycje wspólnej obserwacji, łańcuszki, autoreklamę (z linkami) i teksty nie na temat usuwam. Ja szanuję Ciebie, więc proszę szanuj mnie, a odwiedzę Cię gdy tylko będę mogła.
Bardzo mnie ucieszy gdy dołączysz do zacnego grona moich obserwatorów.
Życzę przyjemności!