wtorek, 13 czerwca 2023

Jak firmy wyciągają dane osobowe?

 Pewnie ten wpis nie będzie jakimś przełomowym odkryciem, ale poczułam taką potrzebę podzielenia się swoimi spostrzeżeniami w kontekście właśnie danych osobowych. Wyciąganie to jedno a przetwarzanie, handlowanie to sprawa możliwe odrębna, jednak warto pamiętać że wycieki sie zdarzają. Dziś skupię się na tym jak to firmy pozyskują kontakty zapraszam: 


1) Zakupy przez internet wiadomo że trzeba podać dane do wysyłki etc, ale jeszcze na etapie szukania czasem pojawiają się pytania które człowiek chciałby zadać. Ja szukałam moich ulubionych, a niestety już wycofanych perfum i tak oto znalazłam się na stronie pewnego sklepu. Cebulowe serduszko chciało przyprowadzić i stąd kontakt czatowy, jednak okazało się że... najpierw chcieli moje imię i... adres mailowy. A jeszcze niczego nie kupiłam....
Pewien azjatycki sklep na "A" to dopiero spamer... zdarzało sie coś kupować to oni nie dadzą o sobie zapomnieć....


2) Chcesz iść do pracy, to naturalne że podajesz dane do umowy. A co gdy umowy nie masz a dane zostały? Jest taka firma która zaczyna od długiego i dość ciężkiego szkolenia które trwa dwa tygodnie,  jest egzamin ustny i pisemny, po zdaniu go jest umowa i praca, a jak nie to cóż.. tylko po co im dane na początku szkolenia? Jest też pewna firma telekomunikacyjna która korzysta z usług innych firm. Oczywiście jest szkolenie które rozpoczyna sie od studiowania regulaminów i podpisywania zobowiązań i tu lecą dane jak numer dowodu, pesel, adres. Jest szkolenie, egzamin ustny i pisemny a potem praca. Jak ktoś zda, z praktyki wspomnę że często ludzie albo sami rezygnują albo nie zdają egzaminów. Jasne są tacy co ogarniają pokręcone cenniki, regulaminy i mierzą się z kolejnymi wyzwaniami jakie niesie niełatwa rzeczywistość. 

3) Byłam kiedyś na rozmowie kwalifikacyjnej, oferta z Urzędu Pracy do firmy zajmującej sie usługami finansowymi. Na spotkaniu pani poprosiła mnie o wypełnienie dokumentu o pożyczkę.... własnymi danymi. Ciekawe po co.... hmmmm....

4) Firmy ubezpieczeniowe albo też takie od pokazów (garnki czy inne takie tam) proszą o przyjście z osobą towarzyszącą na spotkanie poświęcone zdrowemu odżywianiu, bo przecież nie będzie tam żadnej sprzedaży garów, wełny czy czego tam;) oni chcą edukować, kulinarne warsztaty robić... a wszystko sprowadza sie do wciskania produktów oraz wyciągania danych osobowych. A kto dotrwał do końca dostanie jakiś tam upominek. Warunkiem odebrania upominku jest wypełnienie pól z danymi oraz podpisanie zgody na kontakt firmy:) No, jak gość nie zrobi zakupów to przekaże dane, w konsekwencji tak czy siak firma zarobi:) 
Firmy ubezpieczeniowe (zapewne też i inne)... kiedyś dostałam telefon inspirowany moją "dobrą koleżanką" która to mnie poleciła jako osobę zainteresowaną, oczywiście że ani ja zainteresowana ani nie miałam pojęcia o tym że ktokolwiek z tej firmy będzie sie kontaktował. Rozmówcy powiedziałam że proszę wykasować mnie z bazy danych. 

5) Fejkowe rekrutacje, na ogłoszenia odpowiadają różni ludzie a tym samym przekazują: imię, nazwisko, adres mailowy oraz numer telefonu, czasem też adres zamieszkania czy datę urodzenia

6) "Lukratywne współprace", pisze firma np sklep internetowy pod pretekstem współpracy, liczą na wejścia na swoją stronę oraz "dane do wysyłki", adres, telefon, mail...

7) Aplikacje, wystarczy pobrać, a zgadzając się na regulamin wyrażamy zgodę na dostęp aplikacji do...np kontaktów czy zdjęć w telefonie.

8) Programy lojalnościowe, newslettery. Jakaś zniżka, powiadomienia o czymś tam itd w zamian za... mail, numer....

No... zbieranie danych to jedno a przetwarzanie to inna sprawa.  W punkcie odbioru zbieraliśmy numery tel w celu wysłania sms że klient może już przyjść po swoją rzecz. Zauważyłam że część ludzi chętnie podaje swoje dane inni są ostrożni. 
Firmy w rożnych celach chętnie pozyskują dane osobowe, będą zapewne jeszcze bardziej kreatywni:)


13 komentarzy:

  1. Dużo tego... Na pokazy już dawno przestałam chodzić, tym bardziej nie wypełniłabym formularza o pożyczkę swoimi danymi. Wpisałabym jakieś fejkowe w razie czego. Obcych telefonów nie odbieram, a paczki najczęściej kieruję do paczkomatu, bo nie lubię warować w domu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Trzeba być ostrożnym i rozważnym.

    OdpowiedzUsuń
  3. Teraz to na każdym kroku trzeba uważać.

    OdpowiedzUsuń
  4. A najgorsze w tym wszystkim jest to, że nie unikniemy ukrycia się przed światem. Chyba, że wyrzucimy snartfoby, komputery i wszystko co ma nadajnik, zrezygnujemy z kont bankowych - właściwie nie mam nic przeciwko temu😅, i będziemy chociaż trochę wolni od śledzących każdy krok. O podsłuchiwaniu rozmów nie wspomnę, mnie zastanawia co sobie myślą słuchając co, kto robi na obiad czy inne glupotki 😝.

    OdpowiedzUsuń
  5. W tych czasach trzeba być bardzo ostrożym, bo wszędzie czają się na nas pułapki.

    OdpowiedzUsuń
  6. Punkt nr 3, mnie wprawił w osłupienie :O
    Zdarzały mi się właśnie telefonu od telemarketerów, zazwyczaj właśnie po zapisaniu się na jakiś newsletter, czy wypełnianiu danych, jakiegoś formularza...
    Najbardziej mnie zaskoczył punkt nr 2 i 5.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja to już mam wrażenie, że odpowiedź na Twoje pytanie tytułowe brzmi : wszystkie.

    OdpowiedzUsuń
  8. O tak, dane hulają po Interniecie aż świszcze!

    OdpowiedzUsuń
  9. Z tego też względu rzadko odbieram telefon od nieznajomych numerów.

    OdpowiedzUsuń
  10. Cześć! 🙂 Niby ochrona danych osobowych (RODO), a tu masz, jak nie przypilnujesz swoich danych, to po prostu nimi handlują lub się nimi wymieniają. Osobiście jestem trochę na tym punkcie przewrażliwiony i jak tylko mogę to piszę konkretną prośbę obwarowaną przepisami prawnymi. Za każdym razem kiedy przestajemy korzystać z usług danej firmy, to warto napisać prośbę o usunięcie danych na podstawie ustawy o RODO i już inaczej z tobą rozmawiają. Niemniej trzeba rzeczywiście być ostrożnym. Najbardziej wkurzają mnie co jakiś czas telefony, tak zwane SPAMy - nigdy ich nie odbieram i zawsze blokuje. Zdradza ich dziwny początek numeru kierunkowego. A to Nigeria, Litwa i inne tam. Pozdrawiam i fajnie, że napisałaś o tym, bo to ważny temat, szczególnie w necie 😉

    OdpowiedzUsuń
  11. Unikam podawania swoich danych osobowych. Wszędzie zaznaczam - nie wyrażam zgody.

    OdpowiedzUsuń

Cieszy mnie że tu jesteś, proszę zostaw ślad po sobie. Wspólnie dbamy o miłą atmosferę tutaj i szanujemy sie wzajemnie, dla tego nie pisz wielkimi literami, nie SPAMuj, nie zostawiaj linków do siebie. Nasze zdania mogą się różnić, ale zachowujemy kulturę i dobry smak.
Komentarze: propozycje wspólnej obserwacji, łańcuszki, autoreklamę (z linkami) i teksty nie na temat usuwam. Ja szanuję Ciebie, więc proszę szanuj mnie, a odwiedzę Cię gdy tylko będę mogła.
Bardzo mnie ucieszy gdy dołączysz do zacnego grona moich obserwatorów.
Życzę przyjemności!