czwartek, 26 lipca 2018

foodsharing.pl Poczęstuj się!

Lubicie Arlenę Witt? Taka sympatyczna persona opowiadająca o języku angielskim. Ja lubię sobie czasem posłuchać muzyki, czasem czegoś ciekawego no i trafiłam na nietypowy jak na Arlenę filmik pod tytułem Bardziej eko | Vlog #16 w którym to opowiada i pokazuje rozwiązania dzięki którym jest bardziej eko, super prawda? O tym by nie kupować butelkowanej wody w plastiku a nosić swoją lub przynajmniej nabywać w większych opakowaniach - nic nowego. Pokazuje różne rozwiązania które też pewnie nie są odkryciem, więc czemu wspominam o tym filmiku? Właśnie z niego dowiedziałam się o tak zwanych: "Jadłodzielniach" punktach znajdujących się w różnych miastach Polski: Łódź, Kraków, Warszawa, Gdańsk... wpisując w wyszukiwarkę na FB Jadłodzielnia szybko wyskoczą nazwy miast.... Jest też mapka klik. Wczoraj w środę 25.07.2018 o godzinie 22.46 wyglądała tak:


Czym jest taka jadłodzielnia... może być to szafka, lub na przykład lodówka w miejscu które jest  otwarte dla ludzi i jak najdłużej czynne tak by było dostępne. W jadłodzielni można zostawić jedzenie ale także można sie poczęstować. Mi taka inicjatywa bardzo sie podoba bo jeśli mam czegoś za dużo a wiem że tego nie zjem z jakiś przyczyn to zaniosę i komuś mam nadzieje sie przyda. Radość i ulga duża bo sie nie zmarnowało a jeszcze komuś może sie przydać - rewelacja! Jeśli chcemy coś oddać ważne jest by zostawiać tam żywność nadającą się do spożycia. Można sie też częstować:) Mam nadzieje że więcej będzie tego typu miejsc gdzie można zostawić a także pozyskać jedzenie, chętnie zostawię tam coś co wiem że nie zjem. Fajnym pomysłem jest zorganizowanie takiego miejsca w bloku, pracy.... u nas w bloku Ktoś wystawiał chleby czasami na parapetach na klatce lub na skrzynkach pocztowych, było by super gdyby nie były spleśniałe...
 Nie wiem jak Ty ale ja nienawidzę marnotrawstwa żywności. 





Jeśli masz ochotę zasięgnąć więcej informacji zapraszam do poczytania:

W Trójmieście powstanie pierwsza jadłodzielnia

 oraz a właściwie przede wszystkim na 


z którego dowiedziałam się że:

"Rada Ministrów zaakceptowała senacki projekt ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Będzie on nakładał obowiązek na duże sklepy, by nie wyrzucać żywności, ale oddawać ją organizacjom pozarządowym na cele społeczne. Czekamy na dalsze kroki..."



A co Ty sądzisz o jadłodzielnach?

17 komentarzy:

  1. Pomysł chyba dobry, ale wszystko zależy od jego wykonania.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajny pomysł i inicjatywa. U nas dużo jedzenia się marnuje, szczególnie duże sklepy, nieraz widziałam ile wyrzucają itp. bo np. puszka mocno pognieciona, ale zamknięta. O jadłodzielniach pierwszy raz czytam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedyś o podobnych akcjach mówili w wiadomościach np. na uczelniach studenckich stawiali takie lodówki gdzie można było zostawić jedzneie którego się nie zjadło np. kanapkę, sałatkę :) Fajna inicjatywa i pomysł, tylko aby to nie poszło w złym kierunku....

    OdpowiedzUsuń
  4. Oglądam Arlenę, ale jakoś nie miałam ostatnio czasu na YT. Muszę obejrzeć ten filmik. Ciekawy pomysł z tymi jadłodzielniami. Ja też nie lubię wyrzucać jedzenia.

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja widzę, że ściana wschodnia ma tylko jedną, w Rzeszowie :).
    Pomysł ciekawy, jak idea zawieszonej kawy, która gdzieś tam kiedyś funkcjonowała, nie wiem czy jeszcze jest.

    OdpowiedzUsuń
  6. dzięki, zupełnie nie znałam Arleny Witt. zacznę oglądać jej filmiki

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajna inicjatywa, nie cierpię wyrzucać jedzenia.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja się staram nie wyrzucać jedzenia. Nienawidzę jego marnotrawstwa.. zwłaszcza a kontekście głodu na świecie. O jadłodzielni słyszałam nie raz. Inicjatywa przednia. Ale już rozwiązania prawne zmuszające do pewnych zachowań to nie moja bajka. Wystarczyłoby nie utrudniać oddawania poprzez obowiązek zapłacenia vatu.

    OdpowiedzUsuń
  9. Hello, thanks for the information. Have a nice day

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie lubię wyrzucać jedzenia, ale wiadomo, że czasami się nie udaje wszystkiego wykorzystać. Taka jadłodzielnia to świetna sprawa :)

    OdpowiedzUsuń
  11. W sumie ciekawa opcja, chociaż jedzenie mimo wszystko szybko się psuje

    OdpowiedzUsuń
  12. Słyszałam o tym. Słuszna koncepcja, tylko czy ma szansę powodzenia? Ostatnio mam złą opinię o ludziach jako takich...

    OdpowiedzUsuń
  13. Super sprawa! To marnowanie żywności jest bardzo przykre :/

    OdpowiedzUsuń
  14. Świetny pomysł, opcja ciekawa. Jestem na TAK, ale szczerze boję się jego wykonania.

    OdpowiedzUsuń
  15. u nas jest jadlodzielnia oddaje tam nadmiar i znika doslownie w mig

    OdpowiedzUsuń
  16. Co raz więcej jest takich jadlodzielni:)

    OdpowiedzUsuń

Cieszy mnie że tu jesteś, proszę zostaw ślad po sobie. Wspólnie dbamy o miłą atmosferę tutaj i szanujemy sie wzajemnie, dla tego nie pisz wielkimi literami, nie SPAMuj, nie zostawiaj linków do siebie. Nasze zdania mogą się różnić, ale zachowujemy kulturę i dobry smak.
Komentarze: propozycje wspólnej obserwacji, łańcuszki, autoreklamę (z linkami) i teksty nie na temat usuwam. Ja szanuję Ciebie, więc proszę szanuj mnie, a odwiedzę Cię gdy tylko będę mogła.
Bardzo mnie ucieszy gdy dołączysz do zacnego grona moich obserwatorów.
Życzę przyjemności!