sobota, 17 września 2022

Najlepsze zachowania dyżurnych telefonu zaufania.

Dziś pora na kolejny wpis o telefonach zaufania, pisałam już

Ogólnie o telefonie zaufania. ogólne informacje na ten temat.

Telefony Zaufania w Polsce konkretne numery podzielone na konkretne grupy kto i gdzie może szukać pomocy, trochę czasu zajęło mi uporządkowanie tego i mam nadzieje że komuś sie przyda moja praca. 

Najgorsze zachowania dyżurujących w telefonie zaufania. no też pozbierałam tu i tam wypowiedzi do wpisu.

Dziś chciałam napisać o tym co dobre i pomocne, zapraszam.





1) Dać przestrzeń do wypowiedzi w połączeniu z obecnością i nie mam na myśli tutaj suchego potakiwania. 

2) Potrafi przekierować w miejsce, do instytucji która może pomóc. Dobrze gdy dyżurująca osoba posiada namiar i poda komuś komu może on pomóc.

3) Empatyczne, uczciwe odnoszenie sie do słów osoby dzwoniącej, bez przerywania i cukrowania. 

4) Telefon zaufania nie jest od mowienia kto co ma robić ani dawania rad, jednak podpowiedź, czy naprowadzenie osoby dzwoniącej z zaznaczeniem że zrobi co uzna za stosowne to już inna sprawa. Osoba z zewnątrz widzi z dystansu bez takich emocji jak ktoś kogo dotyczy problem.

5) No dobra opiszę konkretnego dyżurującego jest to Pan około 60 lat? Mówi bardzo ładnym językiem, ma miły głos, jest nastawiony na słuchanie ze zrozumieniem. To co mówi dzwoniąca osoba jest dla Pana W. najważniejsze i to ona mówi, on słucha i nigdy nie przerywa, potrafi przerwać swoją wypowiedź by słuchać rozmówcy. Do tego co usłyszy taktownie odnosi się przy użyciu swojej wiedzy, doświadczeń, wyciąga wnioski i dzieli sie nimi. Wyczuwa empatycznie jak może pomóc i kiedy. Pracuje sercem wie kiedy i czy pożartować, obrócić coś w żart, coś doradzić, wysłuchać odnieść się by druga osoba poczuła sie lepiej. Potrafi dopytać, wykazać zainteresowanie...  naprowadzić, doradzić, wyjaśnić, pokierować. Pan W potrafi zostać dłużej niż czynna jest linia i jest to coś co sprawia że daje z siebie dużo, więcej niż inni on daje serce i to sie czuje! Wierzę że dobro które daje na pewno wraca i wróci do niego. Myślę że jest to szczęśliwy człowiek który dzieli sie swoim dobrostanem ku pokrzepieniu innych. 

6) Nie pyta czego dzwoniąca osoba oczekuje ani jak może pomóc ale czuje i robi.

7)  Dyżurujący aktywnie słucha co mówi rozmówca, zachęca, dopytuje co powiedziała druga osoba.  Wi kiedy jest przestrzeń by mówić i swoimi słowami mówi co usłyszał upewnia sie czy dobrze zrozumiał a następnie odnosi sie do tego w taki sposób by druga strona poczuła pomoc i wsparcie.

8) Rozumie i wierzy w to co mówi rozmówca, pokazanie że to co rozmówca mówi jest ważne, nawet gdy jest to dziwne potrafi wysłuchać i nie oceniać. To bywa napewno trudne ale każdy ma swój punkt widzenia, bywa że dzwonią chore psyhicznie osoby które też potrzebują wsparcia.

Praca w instytucji pomocowej to wyjątkowa służba drugiemu czlowiekowi, bywa że stanowisko staje sie pokusą, pocieszające że są osoby niosące ulgę, realną mimo że telefoniczną pomoc. Głosem, treścią można naprawdę pomóc. Cudnie że są osoby które potrafią ofiarować swoją pomoc.  

29 komentarzy:

  1. Osoba, która pracuje w takiej instytucji i posiada swoistą misję to skarb.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda że pewne osoby w tym miejscu potrafią naprawdę dać dużo dobra pomagajac ludziom.

      Usuń
  2. Miałam okazję pracować w telefonie zaufania. Bardzo lubiłam swoją pracę, ale muszę przyznać, że nie jest to łatwe zadanie. Tym bardziej, kiedy tak, jak ja, przenosi się emocje i problemy osób dzwoniących na siebie. Nie potrafi się od nich odciąć po skończonym dyżurze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Slyszałam że niektóre historie zostają z dyżurującym na zawsze... to bardzo trudna ale i chwalebna służba drugiemu człowiekowi.

      Usuń
  3. To na pewno niełatwa praca.

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajnie, że potrafiłas tyle dobrych zachowań znaleźć.

    OdpowiedzUsuń
  5. Empatii wielu osobom w dzisiejszych czasach niestety brakuje :3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Umejętność słuchania i empatia to deficytowe umiejętności.

      Usuń
  6. Pracując w takim miejscu bałabym się, że zacznę po pracy rozmyślać nad tymi wszystkimi przypadkami...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słyszałam od osoby pracującej sercem że aby kogoś naprawdę wysłuchać i odnieść sie do tego co mówi trzeba to "przepuścić przez siebie", wówczas coś zostaje, czasem na zawsze już z tym dyżurującym, podczas gdy dzwoniący poczuje ulgę, realną pomoc, a przecież to tylko słowa, słowa które mogą uratować życie, pomóc lepiej sie poczuć. Słowa maja moc!

      Usuń
    2. O tak, słowa na pewno mają moc.

      Usuń
  7. Empatia w tego typu miejscach jest naprawdę bardzo ważna.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie wiem czy bym się odnalazła na tym stanowisku.

    OdpowiedzUsuń
  9. Na pewno trzeba mieć mnóstwo empatii, by być pracownikiem takiego telefonu.

    OdpowiedzUsuń
  10. Takie telefony to skarb, pomoc dla zagubionych ludzi.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Fajnie, że pracują tam ludzie z powołaniem.

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo to budujące, że pracują w takich miejscach odpowiedzialne i profesjonalne osoby. Można liczyć na wsparcie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ciężka, angażująca psychikę praca. Pracuję z ludźmi osobiście, od 16 lat, znam osobę, która przepracowała tak do emerytury 43 lata, ale i taką, która po 8 latach wylądowała na wypaleniu zawodowym i mówi, że nigdy więcej. Wyobrażam sobie, że praca na telefonie zaufania jest bardzo obciążająca.

    OdpowiedzUsuń
  14. To nie jest łatwa praca, ja chyba nie sprawdziłabym się na takim stanowisku

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciekawe i bardzo pomocne sugestie. Fajnie, że to spisałaś, może być dużym ułatwieniem dla potrzebującej osoby.

    OdpowiedzUsuń

Cieszy mnie że tu jesteś, proszę zostaw ślad po sobie. Wspólnie dbamy o miłą atmosferę tutaj i szanujemy sie wzajemnie, dla tego nie pisz wielkimi literami, nie SPAMuj, nie zostawiaj linków do siebie. Nasze zdania mogą się różnić, ale zachowujemy kulturę i dobry smak.
Komentarze: propozycje wspólnej obserwacji, łańcuszki, autoreklamę (z linkami) i teksty nie na temat usuwam. Ja szanuję Ciebie, więc proszę szanuj mnie, a odwiedzę Cię gdy tylko będę mogła.
Bardzo mnie ucieszy gdy dołączysz do zacnego grona moich obserwatorów.
Życzę przyjemności!